Gå til indhold

Mød Gulshan

”God logistik giver bedre arbejdsvilkår for medarbejderne og sikrer mere tid med patienten”

Gulshan gør hverdagen nemmere for sine kollegaer med logistikkoncept på Universitetshospitalet i Køge.

Teknologi og automatisering bliver en stor del af hverdagen, når de nye og moderne bygninger står færdige på Universitetshospitalet i Køge. Projektleder i logistik Gulshan Akhtar Din arbejder for at gøre hverdagen nemmere for hospitalets medarbejdere. Et nyt logistikkoncept giver mere tid med patienterne. 

- Færre tunge løft, smartere arbejdsgange og mere tid til patienterne. Det kliniske personale på afdelingerne skal bruge mindst mulig tid på at hente varer eller lede efter udstyr. Med det nye logistikkoncept har vi fokus på at sikre et sammenhængende og automatiseret system for varer, udstyr og affald. Det aflaster medarbejderne, der i stedet kan bruge tiden hos patienten. 

 

- Robotter sørger for transport af varer og affald. Medarbejderne kan via nedkastskakter komme af med snavset linned og affald med det samme, så det ikke hober sig op på afdelingerne. Udstyr og affald ryger direkte i kælderen, hvor det opsamles af en transportrobot, der kører det til affaldsgården. Logistikkonceptet sikrer samtidig, at der automatisk fyldes op med nye varer som fx medicin, patienttøj, sterile artikler og andre forbrugsvarer.

 

 

- I dag har varemodtagelsen på hospitalet begrænset åbningstid. Fremover kan chauffører læsse varer af på alle tider af døgnet, fordi varemodtagelsen foregår automatisk og en af vores robotter tager imod vognene fra varebilerne. Chaufførerne afleverer varerne i et skab på hjul, som håndteres automatisk af et 2-etagers varemodtagelsesbaneanlæg. Herfra scannes skabene af robotten, så den ved, hvor skabet skal køres hen. Robotten kører i kælderen, tilkalder en elevator og kører skabet op til den rigtige afdeling. Her modtager en servicemedarbejder vognen og placerer skabet på den rigtige plads, hvorfra det kliniske personale kan finde de varer, der skal bruges til patienten. Det gør hverdagen nemmere og giver nogle bedre arbejdsforhold for vores kollegaer, der ikke skal transportere tunge vogne fra kælderen og rundt på hospitalet.

 

Min drøm for det nye logistikkoncept …

er, at det gør medarbejdernes hverdag nemmere og frigiver mere tid til patienterne. Målet er, at de skal bruge mindst mulig tid på praktik, som at gå efter varer, lede efter udstyr og bortskaffe affald.

5 facts om den nye varemodtagelse på Universitetshospital Køge:

  1. Varemodtagelse er automatiseret – den første af sin slags i Region Sjælland.
  2. Bygningen certificeres til DGNB Guld indenfor bæredygtighed.
  3. Lastbiler vil levere op til 600 afdelingspakkede vogne (mobile skabe) i døgnet.
  4. Et tunnelsystem på 2 km forbinder varemodtagelsen og resten af hospitalet.
  5. Bygningen rummer apotekets kommende produktionsenhed.